divendres, 21 de febrer del 2014

Experiències TIC a l'aula

Aquesta setmana m'agradaria parlar sobre la influència en l'aprenentatge de l'alumne, de l'organització i distribució del mobiliari a l'aula i per altra banda, proposar-vos un exemple d'activitat amb pissarra digital...

L'aula del futur haurà de ser flexible i adaptable, ja que en cada disposició es potencien diferents habilitats. 

Una forma interessant per treballar és la disposició senatorial o en ferradura, en una línia o diverses concèntriques a causa de la ràtio en les aules. 

Amb aquesta organització es fomenta el debat, tots els alumnes tenen facilitat de visió per interactuar amb el professor i amb els materials exposats, i al seu torn el docent pot passar fàcilment per cada lloc per orientar a l'alumnat.


Si l'aula és d'informàtica o aquesta aula desapareix com a tal, treballant cada dia amb ordinadors portàtils, la disposició podrà ser igual però amb taules arrimades a la paret, fomentant així que l'alumne passe el temps més gran possible treballant amb l'ordinador o tauleta digital, a banda de poder atendre també a les indicacions del professor. 

Per a mi l'ús compartit d'ordinadors i tauletes, una aula mòbil, mitjançant armaris dispensadores, és la metodologia més pràctica per compartir la tecnologia en cada centre. 

D'aquesta manera s'apropa la tecnologia a tot l'alumnat, és més fàcil usar les TIC de manera habitual, s'estalvia espai i la necessitat d'invertir més en ordinadors de sobretaula, la tecnologia s'utilitza en qualsevol espai del centre.


Per al treball cooperatiu una altra bona disposició seria la que mostra la fotografia anterior. 

Els alumnes ensenyen uns a altres, poden resoldre de manera més fàcil els dubtes i compartir millor la seua opinió. Es pot variar l'homogeneïtat del grup segons la necessitat i canviar els grups en funció de l'activitat. 

Això, són només dos exemples de les diferents possibilitats organitzatives que es poden portar a terme en l'aula, l'ideal és anar canviant la distribució, repetint o provant distribucions menys utilitzades si s'està molt habituat al canvi, registrant l'actitud de l'alumnat... 

Si no us agraden els canvis o la grandària de l'aula no dóna molt joc, propose ser més creatius! Provar distribucions puntuals segons l'activitat, una vegada al mes... però en definitiva aprendre a ser flexible! Ànim! 


PROPOSTA D'ACTIVITAT AMB PIZARRA DIGITAL:

Explicació de l'aplicació Glogster projectant un vídeo tutorial de Youtube o de la mateixa manera que al tutorial, el professor explicaria la ferramenta mitjançant la pissarra digital:

- Fer una petita biografia de l'artista del moviment “Art Nouveau”, Alfons Mucha.
- La biografia ha d'estar narrada mitjançant escriptura, imatge, vídeo i so. 
- Per grups heterogenis de cinc alumnes, posats en la disposició cooperativa comentada, cada grup farà una recerca del contingut a internet en l'aula d'informàtica i provarà Glogster. 
- A cada grup se li assignarà una tasca diferent. 
- Exposar per torn qui era Alfons Mucha i com inserir els continguts cercats en el Glog grupal mitjançant la pissarra digital i l’ordinador del professor. 
- Finalment es farà una posada en comú. 
- S'avaluarà el treball en equip, el gust estètic del contingut triat, el maneig de l'eina i l'expressió oral. 

Glogster és una eina web 2.0 que ens permet crear murals digitals multimèdia que poden ser impresos, inserits en una web (blog d'aula, personal…), i utilitzats en classe mitjançant un projector o pissarra digital com a suport a la presentació d'uns determinats continguts. 

Aquest recurs afavoreix el desenvolupament de diferents competències, especialment la creativitat. 

S'utilitza per a: 

- Presentació de coneixements previs de cara a afrontar un nou tema. 
- Síntesi de continguts: biografies, recensions de llibres, resums de temes, viatges… 
- Creació de seqüències didàctiques.
- Presentació de projectes de recerca.
- Campanyes publicitàries: productes, turístiques, conscienciació...
- Notícies.
- Creació d'un periòdic o fullets.
- Producte final d'una webquest.
- Realització d'un còmic.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada